Helena Lyth

En blogg fylld med inredning, pyssel, recept och allt annat som kan få dig inspirerad.

14 juni, 2018

Båtluffa i Grekland – Schinoussa, Cykladerna

Nu är det dags för del 4 i min båtluffarguide och vi landar nu på den lilla ön Schinoussa.
(Länkar till: del 1 – Aten, del 2 – Antiparos, del 3 – Naxos och inlägg med tips, planering och packa för båtluff)

Schinoussa ligger i den ögrupp vi båtluffar i, Cykladerna, men ingår även i en ännu mindre ögrupp som kallas SmåCykladerna. Det är en grupp öar som ligger som ett pärlband strax söder om den stora ön Naxos. Öarna är små och invånarantalet lika så. Schinoussa sades ha 250 fasta året-runt-boende.

Den mest kända ön i SmåCykladerna är nog Amorgos. Det är den ön där filmen Det stora blå spelades in och hit vallfärdar franska ungdomar. Varje kväll visas filmen på en utomhusskärm i hamnen. Men nu skulle vi till Schinoussa ju!

Med Naxos storstadsliv i ryggen tog vi nu sikte på den lilla och lugna ön. Kanske just detta som är det bästa med att båtluffa; möjligheten att varva sina upplevelser.

Det härligaste sättet att ta sig till SmåCykladerna är via den underbara färjan Express Skopelitis. Det är en legendarisk färja som alla som båtluffat här känner till. Den är liten, charmig och så genuin. Tyvärr fick vi inte tajminingen att funka med den till Schinoussa men vi hade den bokad därifrån så vi skulle inte gå miste om den upplevelsen för att åka med Express Skopelitis är ett måste!

Istället blev det en “vanlig” och stor färja med rulltrappor, servering, AC och mycket yta. Inte dumt det heller.

Färjan stannar till på flera öar och det är bra och trevligt att på så sätt spana in öar man vill till nästa gång. Vi stannade nu på Iraklia som jag och maken (då nyfunnen pojkvän) var på för över 17 år sedan. Då ville vår hotellvärd att vi skulle stanna och bosätta oss. Maken skulle bli fiskare och jag jobba i butiken (hej könsfördomar). Kan säga att tanken lockade att leva det enkla livet men…

I hamnen på Schinoussa stod en kille från vårt förbokade hotell och väntade på oss med sin lilla buss. Vi hade inte berättat för barnen att det hotell vi bokat hade pool så gissa deras min när de såg Anatoli Studio. Som ett litet paradis på östra sidan med utsikt över slänten ner till havet. Långt från den lilla byn mitt på ön och  ännu längre bort från hamnen vi nyss anlänt till. Här fanns lugnet och skönheten.

Måste vara just detta som lockade ägaren Nico då han på 70- och 80-talet istället drev Atens största nattklubb. Han berättade hur han hade koll på Studio 54 i New York och alltid spelade deras låtar nästkommande helg på sin klubb. Nu driver Nico med familj detta ställe.

Här är vårt rum med vår uteplats, mitt emot poolen och bredvid restaurangen.

Rummen är inredda som lägenheter så du kan äta alla dina måltider där eller äta i hotellets restaurang. Men här är det ingen flärd inte. Enkelt inrett med en lantlig stil. Rummet var inte spacklat utan den stenvägg ni ser här som fasad – så såg även väggen ut inne. Kranen i köket var en enkel kallvattenskran med trädgårdsslang ner i diskhon. Älskar det! Bort från vardag och tillrättalagt liv.

Mat från egen trädgård.

Otroligt vänligt och familjärt. Direkt efter hämtningen i hamnen fick vi slå oss ned på uteserveringen, alla fick något svalt att dricka och sedan kom familjen och hälsade oss välkomna. Nico och barnen blev väldigt förtjusta i varann.

Här åt vi gott, njöt av pool, spelade fotbollsspel och boule samt pratade med folk från hela världen. En ensam man vi började prata med var låtskrivare och satt här för att komponera. De namn han jobbade med har toppat alla listor. Här sa han var enda stället i världen där han fick ro. Så spännande och förståeligt.

Schinoussa – ett hemligt paradis

Schinoussa

Jag och maken var här på Schinoussa för 17 år sedan. Då var denna lilla ö ännu mindre så att säga. Då bodde vi i den stad som finns på ön Chora (finns en by till men den är så liten) och där fanns då endast en gata med några bi-gränder. Nu var det några fler gator men inte så stor skillnad.

Huvudgatan åt två håll. Ser kanske ser litet och tomt ut men lura dig inte nu för här finns genuin mat, riktiga grekiska tavernor och mellan byn och vårt hotell på andra sidan ön finns en nattklubb. Ja, den förstod vi att alla på ön drog till men startade inte förrän kl 01. Skulle så gärna velat se hur det var där. Hur många kan det ha varit på klubben?

Och den där busskylten den såg vi men nån buss gick det inte ofta… Vi fick skjuts in till byn av en hotellkille men hem promenerade vi och det kan jag säga att barnen klarade galant. Då hade mörkret lagt sig, himlen var fylld av stjärnor för de kan man se här vill jag lova, så vi letade stjärnbilder hela vägen. Inga lampor ute på byggde gör att varenda stjärna syns. Vi lyssnade efter åsnor, får, cikador där i mörkret. Ett lagom stort äventyr för de små.

Och just att promenera, eller vandra kanske man ska säga är nog det vanligaste här på ön för den är så liten. Du kan gå till och från olika stränder på en och samma dag.

Stränder på Schinoussa

Det finns lite stränder här och var, upp till 18 stycken faktisk, men inte många som är organiserade med stolar och servering. Förra gången, för 17 år sedan, skjutsade vår dåvarande hotellvärd oss med sin bil till lite olika stränder var dag men det var verkligen naturstränder. Medhavd picknick och vatten var ett måste. Toalettbesök… ja, ni fattar.

Men måste inflika att detta är ett badparadis då med tanke på hur många stränder det ändå finns på en sådan liten ö.

Stranden närmast hotellet promenerande vi ner till och hade en riktigt fin dag. Lugnt, skönt och vilsamt. Vi nyttjade inte denna service från hotellet, men wow vilken grej; deliveri av mat ner till stranden!

Tsigouri beach

Den dagen vi fick skjuts åkte vi till Tsigouri beach. Här var vi förra gången med och det såg likadant ut förutom att serveringen utökats. Och jag blir alldeles varm i kroppen vid minnet för den lunch vi åt här var den bästa lunchen på hela vår resa. Inte bara maten utan hela upplevelsen.

Stranden ligger ner för en backe från Chora, i en vacker vik.

Stranden har en endast en handfull stolar, inga parasoll men många skuggande träd, Tsigorier, där av namnet. I vattnet finns något slags platå så det blir som ett rev där platån slutar. Äldste sonen låg och snorklade här i timmar.

Många som luffar med egen båt, dvs seglar, lägger till utanför denna strand och kommer in med små båtar för att äta på restaurangen så det är lite skönt loungeliv här trots allt. Och den restaurangen förstår jag är omtalad för det var så fantastiskt god mat och härlig upplevelse. Och min man som typ känner allt och alla mötte här en fd kollega. Enda svenskarna på hela ön tror jag och vi känner varann. Hur galet?

Vid det här laget på resan hade vi slutat titta på klockan för att säga om det var lunch utan gick nu helt på om vi var hungriga eller ej. När vi ville äta lunch visade sig klockan vara 14.30. Det är semester det.

Vet inte hur länge vi satt och njöt här men jag kunde ha stannat i evigheter. Barnen älskade det, vi vuxna älskade det. Så pass att vi i år kommer åka tillbaka hit och bo på det hotell som ligger jämnte stranden, Grispos Villas. Ser så fram emot det!

Uppleva på Schinoussa

Kanske inte så mycket uppleva på det sättet att jag vill tipsa om utgrävningar, monument eller linkande utan här upplever du lugn, vågskvalp och god mat.

Lugnet, det analoga livet

Vi reser utan skärmar. Inga iPads, datorer eller digitala spel tas med. Jag och maken får en helt avkopplad, nedkopplad och bortkopplad semester. Barnen är faktiskt mer sams utan skärmar. Första anledning till att vi köpte läsplatta var ju för att de skulle kunna varva ner och mysa med en film eller spel men så är det ju inte. Vem ska ha vilken skärm, vem får den med mest batteri osv. Samt om det finns en skärm på hotellrummet som lockar vill barnen skynda sig dit istället för att njuta längre på stranden. Så upplever vi det i alla fall. Samt att resa med ryggsäckar inte är det bästa för känslig elektronik.

Favabönor

Favabönor är öns stora kändis. Här är varje fält och varje slänt blommande på våren och favabönan skördas i juni. Det är faktiskt till och med en fava-festival fick vi reda på. En supergod röra av favabönor, som hummus, att ha till din mezemåltid. Så gott. Måste hitta recept…

Soluppgången

Vet inte vad det var men en morgon vaknade jag i ottan, typ 04 och kunde för mitt liv inte somna om. När jag låg där och räknade får kom jag på att jag nån dag innan hade hört att solen skulle gå upp bakom en ö i horisonten kl 06. Då bestämde jag mig för att ta del av detta och smet ut med kameran. Det var endast jag och småfåglarna som var vakna.

Ser du den? Den lilla, lilla strimman sol som jobbar sig fram.

Vyn från vår uteplats. Blir det finare än så här? Lycklig som ett barn på julafton och inte alls trött trippade jag tillbaka till den sovande familjen. Trots den korta nattsömnen var jag som utsövd efter 10 timmars sömn.

Restauranger på Schinoussa

Marousa

En grillrestaurang bortanför storgatan med utsikt över ön, ner mot havet.

Superfamiljärt med stor uteservering och till barnens stora lycka; massa gulliga katter.

Fråga personalen vad de rekommenderar för här är det lite det som finns och det som finns var superdupergott. En restaurangupplevelse vi alla minns och pratat om .

Gyros är grekernas snabbmat: pitarulle med fläskkött, pommes, tzatziki, tomat, lök och jag är galen i rätten. Här serverad på tallrik.

Anatoli

Då vi bodde på hotellet åt vi såklart även där och det var succé varje gång. Och om man inte bor här här kan man fördel ta sig hit för både lunch och middag.

Så klart vi var tvungna att äta pasta med sjöborre! Så spännande smak då sjöborrarna tillagats med en hel del citron så pastan var syrlig. Riktigt häftigt.

Denna gratinerade ratatouille är nog bland de godaste jag ätit. En sk potdish. Slickade skålen. Och så gärna en Mythos, den goda grekiska ölen.

Och så finns det lekplats, boule, fotboll, eller bara njuta av den makalösa utsikten…

… och då syftar jag inte på mig, ha ha!

På huvudgatan inne i Chora finns flertalet tavernor bland annat Kira Pothiti och Deli som vi inte besökte förra gången men förmodligen i år. (Längtar mig blå!!!)

Tsigouri Beach bar

Jag har ju redan överöst detta ställe med så mycket kärlek men måste ju ha med denna strandbar på listan över ställen att besöka.

Mot vidare mål

Med en liten bit av hjärtat kvar på Schinoussa skulle vi nu vidare, mot ön Milos. Och denna gång var det med den bästa färjan; Express Skopilitis.

Fick skjuts ner till hamnen och där väntade vi i den mjuka morgonsolen. Barnen hoppades få se delfiner.

Och här är den – den bästa färjan.

Detta är vad jag kalla båtluff! Salta vindar i håret och vågskvalp över däck!

Och så åkte vi då mot ön Milos. Ja, denna ö har mycket intressant att bjuda på; här spelades scener i nån av de första Star Wars-filmerna in, Venus ska ha fötts fram ur havet här (Venus de Milo) och så stränder med några av de renaste vattnen du kan finna i Grekland. återkommer med rapport där ifrån.

Comments (2)

• Så mysigt, vi har båtluffat i Grekland ett otal gånger och jag verkligen älskar det! Vi brukar landa på Santorini där vi har först och sista natten inbokad. Resten tar vi som et kommer. Både Naxos och Amorgos tillhör min favoritöar.

• Hej Anna och hej greklandskompis 🙂 Visst är det ett ljuvligt sätt att resa. Två gånger har jag också haft Santorini som start och mål. Nästa gång önskar jag ha olika start och mål, tex börja i Aten och flyga hem från Santorini. Skulle vara härligt.
      Älskar det fria sättet att resa utan bokningar, så var det alltid förr och allt blev som det blev. Med små barn är det en stress att inte vara garanterad ett boende för oss alla och att hitta boende för 5 är inte så enkelt alla gånger. Sedan sa alla värdar förra året att deras boenden bokas upp långt i förväg numer, redan i december (!!!) så det är inte lika enkelt längre. Onlinebokningarna har tagit över. Synd tycker jag samtidigt är det också skönt att ha allt klappat och klart. Men önskar i framtiden resa helt utan planer för det är en sådan häftig känsla.
      Hoppas du reser tillbaka snart igen. Har du planer för det?