Följ mig:
Frukost Smårätter & plockmat

Järnboostar mig mot tröttheten med persiljemacka

21 april, 2020

Wow, tack för den fina responsen igår. Varje ord ger energi ska du veta. Och energi, som av en händelse, ska vi prata om nu.

Förra veckan var jag så trött. Kunde inte för mitt liv hålla mig vaken under en hel dag. Först trodde det att det var denna Corona-isolering och att dagarna blev långtråkiga utan pulsen av 100% jobb. Det var som ögonlocken sjönk djupare och djupare tills jag var tvungen att ta en middagslur.

Efter några dagar av middagslurar och massa kaffe blev det så illa att jag var tvungen att sova två gånger på dan för att orka med en dag. Nu blev jag faktiskt rädd.

Och vad gör en modern människa när hon är rädd? Hon googlar!

Oro, dålig nattsömn, sömnapné, depression, hjärtsvikt... Där fanns anledningarna sa google. Gjorde mig INTE piggare. Att belasta vården med frågor om något så banalt som trötthet kändes inte rätt i detta läge men samtidigt blev jag ju orolig.

Men, sen kom ett annat svar och jag nästan slog mig själv, "Varför lär jag mig aldrig???!" Järnbrist!!

Så klart! Att jag inte tänkte på det på en gång. Jag har ända sedan 1997 efter en sjukdom en ärrbildning på min järnproduktion och vid alla graviditeter har jag ätit så mycket järn så jag borde ha kommit i håg detta. Kroppen glömmer tydligen.

Efter bara två dagar med järntillskott och med mer protein och järn i kosten var det som om jag vaknade till fullo. "Är det så här det är att vara pigg på riktigt?" kunde jag tänka. Låter klyschigt men det var som natt och dag.

Och vad har då persiljemackan med detta att göra. Jo, persilja är en jättebra källa för järn. Och tur då att en av mina favoritmackor är just med persilja.

När jag gick på högstadiet fick skolan en salladsbar. Åh wow vad vi tyckte det var coolt och modernt. En kylvagn med råkost och flera olika sorters kryddor. Och en av de små kantinerna i kylen var med hackad persilja. Det experimenterades med allt där från vagnen och en favorit blev knäcke med smör, med ett täcke av persilja för att sedan toppas med aromat.

Så nu tar jag järntabletter, hackar och mumsar persilja och är pigg som en mört. Fast med en massa grön persilja mellan tänderna som resultat, ha ha.

Grönt är skönt och detta är superpower sägs det. "En kvinnokrydda med superkrafter" som artikeln säger. Kanske att ta i lite men gissar att rubriksättaren fick bra respons.

Men jag måste säga att det är intressant hur jag kunde glömma. Ser nu fram emot en pigg vår. Bra att stå vaken nu när det är rätt knasiga tider redan som det är.

Ta hand om dig!

Gratis!

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar

  • Svara A-K 21 april, 2020 at 12:24

    Jag har samma problem, bara för några dagar sen var jag så trött så jag funderade på om jag var döende och sen kom jag på det järnet. Lär mig aldrig tydligen 😉 Nu hade jag tur att ha järntabletter hemma, men borde lära mig äta bättre. Persilja på knäckebröd är jättegott och det var länge sen jag åt det, så tack för tipset med persilja 🙂

  • Svara Sandra 21 april, 2020 at 12:30

    Tack för tipset! Jag går o får järninfusion 2 ggr/år är det meningen (uppsteppat fr 1 g/år). Har bokat på en tidig primörkasse via min rekoring o har för mig den inkluderade persilja så detta ska jag testa i veckan 😀

  • Svara Marita Gill 21 april, 2020 at 16:31

    Hej!
    Prova ochså naturens eget vilda järn NÄSSLOR
    plockar och äter varje dag i olika former.
    Pesto soppa bröd guccka m.m.
    Gå in på Nässelfrossa för fler recept.
    Idag har jag mixat ramslök olja att doppa bröd i.

  • Svara Anna 21 april, 2020 at 19:08

    Samma här! Så lätt att glömma av och tro man blivit utbränd (igen). B-vitamin brist ger samma symptom också!

  • Svara Sofia S 23 april, 2020 at 13:27

    Tack för tips och påminnelse Helena! Har känt mig JUST sådär senaste veckan och har befarat än det ena än det andra. Ska göra anspråk på makens järntabletter nu. Hoppas det hjälper!

    Kram från fellow Brommamamma någon km från dig

  • Svara Anne 24 april, 2020 at 13:52

    Tyvärr är det ju så att kroppen har väldigt svårt för att ta upp järn från grönsaker o.dyl. Man måste äta kilovis för att få någon effekt. Lite bättre med animaliskt järn från rött kött, lever osv. Dock, har man lågt depå-järn hjälper tyvärr endast järninfussion intravenöst.

  • Lämna en kommentar

    Close