Helena Lyth

En blogg fylld med inredning, pyssel, recept och allt annat som kan få dig inspirerad.

17 augusti, 2017

H&M’s nya satsning & märke ARKET visade upp sig för världen

Idag var det en förhandsvisning av första kollektionen för nya H&M-varumärket ARKET. Hur mycket nytt kan man få med i en mening? Ja, allt känns verkligen nytt runt detta och det har varit mycket hemlighetsmakeri och spekulationer.

Hur skulle då denna linje hos H&M vara? COS, & other stories, H&M Home har vi då – vad blir Arket? Liten blandning av de tre undermärkena skulle jag säga. COS svala avskalade stil, & other stories rätt ungdomliga touch och så då lite inredning.

I Arkets lokaler, 3 trappor upp i en gammal industrilokal på Söder, visades då den första kollektionen upp, en liten förhandsvisning för första butiken öppnar inte för än nästa vecka, 25/8, och då så långt bort som i London. Men var inte ledsen, du kan handla on line samma datum. Annars får du vänta tills i vår och ta dig till Biblioteksgatan i Stockholm.

Vad kan du klicka hem då? Jo, väldigt sobra, stilrena, raka kläder utan krusiduller. Samma sak gäller då för det som inte är kläder – stilrent till det stilrena hemmet. Och här var det som överraskade mig mest; Arket saluför inte bara egendesignade saker utan tar in produkter som redan finns så som Peugots kryddkvarnar, Conversedojjor, skålar av Carin Seth Andersson och borstar från Iris hantverk.

Mina favoriter verkar gå i färgskalan grön/brun/natur.

Jag har lovat mig själv en ny kappa för vintern. Har gömt mig i en mörkblå, som nog mer tolkas som svart, kappa för länge. Grönt känns skönt 2017.

Vänner har nästan slutat fråga mig var jag köpt något plagg de ser mig i för det är nästan uteslutande COS. Det är helt och hållet min stil. Och att de har kläder för långa kvinnor. Mina 180 cm kan ibland vara svårt att få in i andra kedjors plagg. Hoppas att denna linje håller samma mått.

Hur mycket jag gillar mode är det ändå inredningsdetaljerna och tingen som fångade mig mest. Som detta vackra porslinsset designat av Carin Seth Andersson.

Älskar denna. Kan användas som vas eller förvaring för allt möjligt.

Kan ju inte lansera en butik utan en egen flytande tvål…

Men butikerna har även ett ben till: ett café. Ska servera rätter med det nordiska smakerna som bas samt efter säsong. “… with cooking based on the produce and other ingrediens that distinguish our climat, landscapes and waters.” Vet inte exakt vad detta betyder om jag ska vara ärlig. Klimatsmart skulle jag tro…? Gott kaffe från Johan & Nyström i alla fall. Kommer vara kaffe från olika producenter och länder.

Ett butikskoncept med kläder, inredningsdetaljer, café och även ett hållbarhetstänk med återvunna material från leverantörer som klarar måttet. Mycket på en gång.

Med i presskitet fanns tvål, handkräm, kakor och tygkasse. För nu är det slut med plastpåsar, eller hur!!!

Detta verkar vara ett designspår som återkommer på många produkter i det egna sortimentet. Som ett pictogram med små bilder/symboler. Samma sobra strama stil som går igenom allt.

Och det är lite det som jag kanske funderar över: är det för stramt och avskalat? Bara en sådan sak att alla produkter har fått artikelnummer och på hemsidan visas inte produkten utan endast detta artikelnummer som du ska klicka på. Artikelnumren ska ge vägledning om det är en produkt för män, kvinnor eller barn, vad för typ av produkt, är återvunnet material mm. Jättekul och spännande idé men varför göra det så svårt? Det kommer göra att on line-shoppingen kommer kräva mer tid och fler klick.

 

Jag är i alla fall mycket spänd på nya butiken. Tror det kan bli något riktigt härligt. Något mer än bara shopping, en upplevelse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.