Helena Lyth

En blogg fylld med inredning, pyssel, recept och allt annat som kan få dig inspirerad.

3 augusti, 2018

Båtluffa i Grekland, film 3 – Folegandros

Vår båtluff i Grekland fortsätter och nu till den fantastiska ön Folegandros. En ganska hemlig ö med inte de där stora turiststråken. Ni som är bekanta med den grekiska ö-gruppen Cykladerna kan tänka att ni tar höjderna från Santorini och tar den lilla staden från Antiparos så får du Folegandros. Stort och litet på en gång.

Vår färja anlände sent sent på kvällen så när vi kom till vårt hotell Anemomilos var det nattsvart (så klart) så vi såg inget av utsikten. Barnen konstaterade snabbt och glatt att hotellet hade pool.

Jag och maken var på en båtluff för 17 år sedan låååååångt innan barn och då besökte vi Folegandros men med en annan resebudget och inget förbokas då. Hamnade på ett litet mysigt hotell då men jag slängde längtansfulla blickar upp mot kullen av staden där det låg ett hotell med utsikt över hela havet. “Där vill jag bo nästa gång” sa jag och tänkte väl att jag aldrig skulle komma tillbaka. Men, vill man något så gör man det!

Mina drömmer uppfylldes rejält första morgonen när detta var vyn som mötte mig. Nästan så att jag började gråta. Detta är verkligen min grekiska dröm.

Hotellet ligger precis vid kanten och jag som lider av svår höjdskräck var inte helt lugn i början av vår frukost. Men skönheten från naturen fick skräcken att försvinna.

Frukost med utsikt om man säger så.

Och vilken frukost alltså!

Om jag måste välja mellan hav och pool så vinner hav alla dagar i veckan i min bok men i barnens så vinner pool. Så klart tog vi en pooldag första dagen. Skönt att vara lite stilla efter en färjdag som vi hade dagen innan.

Den här känslan här var verkligen semester. Lugnt, vilsamt, vackert och sommar.

Den här semestern gav faktiskt läsdagar. Alla småbarnsföräldrar kan nog skriva under på att läsa böcker är det man inte kan göra på stränder. Konstant närvaro krävs.

Något magiskt över att simma på höghöjd.

Det finns som du säkert vet, väldigt mycket katter i Grekland. Som den kattfamilj vi är så längtade vi dels efter våra katter där hemma men också gjorde det ont i barnen då vi förbjudit dem att klappa de grekiska katterna. Bara för att vara på säkra sidan. Men när vi hade världens sötaste lilla kattfamilj praktiskt taget boende på vår egna trappa var det svårt.

“Mamma, vad är din favoriträtt?” är en fråga jag kan få titt som tätt. Svaret är ständigt detsamma: grekisk sallad. Innehåller allt!

Ja du ser ju hur glad jag är. Och sedan ett glas greksik rosé så behöver jag inget mer av livet.

Eftermiddagen spenderades här. Och jag fick nypa mig i armen både en och två gånger: jag kom tillbaka till Folegandros, jag kom tillbaka med samma fantastiska man, jag kom tillbaka som tre barns mamma och jag hade möjlighet att bo på detta lyxiga hotell. Bra att ibland ta sig en tacksamhets-vända och faktiskt förstå vad man uppnått.

Du som läst mig länge vet att jag hade just att båtluffa med barn som målbild på min första förlossning. Så det är med lite tårar i ögonen när jag skriver detta.

Promenad till Jungfru Marias kapell på Folegandros

Precis bredvid vårt hotell ligger en duktig serpentinväg upp till ett kloster (eller kyrka, vad är skillnaden?) och efter en lugn och slapp dag vid poolen var det den perfekta aktiviteten innan middagen.

Som du ser på svartvita bilden är det en duktig och snirklig väg upp. Fanns faktiskt åsnor nere vid starten för du bör ha ett piggt hjärta om du ska ta dig upp dit i 30-gradig värme.

Än så länge glada toner och miner.

“Är vi fram snart?” Det blev segt när vi hade lite kvar, det ska erkännas. Tur vi hade vatten med oss.

Men väl uppe var promenaden helt klart värt det. Dels för den vackra kyrkan men även den magiska utsikten.

De grekiska ortodoxa kyrkorna är så vackra. Och att gå in här i svalkan var välgörande för både kropp och själ.

En tanke på dem som behöver det.

Och som den här utsikten tog andan ur mig. Jag har alltid älskat den grekiska mytologin och jag förstår hur historierna kommit till när man ser landskapen och sedan de kolmörka nätterna med alla stjärnor så närvarande.

Nedåt kommer man alltid snabbare.

Efter en snabb dusch och ombyte på hotellet tog vi oss till byn, bara nerför vår backe.

Sagt det förr men säger det igen: De cykladiska städerna är uppbyggda som labyrinter. Det ska vara för att lura pirater vilse. Här i Folegandros stad så är staden även byggd som ett vindskydd. Det blåser rejält här då vindarna liksom möter bergväggen och rasar upp mot byn men då staden är uppbyggd av smala gränder och torg är det nästan helt vindstilla där.

Den klassiska cypriotiska arkitekturen tar mig allt med storm: vita låga hus med platta tak och dörrar, trappor samt fönster är målade i blått och grönt.

Det sägs att blått håller onda andar borta så en blå dörr släpper bara in goda själar alltså. Därför är blåa ögon sett som något väldigt magiskt. Du kanske sett att det blåa ögat finns som smycken tex?

Jag körde på grönt för att matcha de vacker gröna stenarna. Eller det var ju en slump så klart!

Efter några dagar i Grekland börjar man kunna läsa de grekiska menyerna.

Som sagt: inne i staden på torgen är det vindstilla och på ett torg kan det vara 4-5 lika restauranger som samsas om samma uteservering. Skillnaden ser man på vilka stolar man sitter på.

Jag vet att inte alla älskar ouzo men jag gör det. fast inte hemma i Bromma utan det ska vara här i det varma Grekland ihop med den salta meze-maten.

Här åt vi en av de godaste måltiderna jag ätit i Grekland. Barnen pratar fortfarande om “Mormors kikärtsgryta”. Vi frågade om vad som var i men fick till svar “Nja, mormor kommer med den från sitt kök och hon säger inte vad som är i”. Det är respekt!

Nästa dag bestämde vi oss för att ta oss till en strand.

Finns flertalet olika stränder som man kan ta sig till om man hyr bil eller åker den lokala bussen. Jag föredrar bussen för det är så enkelt bara man har koll på tidtabellen.

Den buss vi tog åkte till en strand med en liten hamn. Därifrån tog vi en lite badbåt vidare till en annan strand man bara kan komma med båt.

Här var det snorklingsparadis och barnen var i vattnet mer än ovan.

Grekerna älskar sina luncher så så klart finns det tavernor även på denna lilla otillgängliga strand. Tre stycken faktiskt.

Grekisk sallad med lokal fetaost och helt magisk aubergineröra.

Som jag älskar denna stil. Är det på grund av eller därför jag älskar funkishus med platta tak och vita fasader, ha ha!

Väl hemma igen möttes vi av vår kattfamilj. Dags för after beach på balkongen.

Få kan njuta som vår lille kille.

De viktigaste ingredienserna för ett bra balkongmys: sval dricka, solmogna tomater, oliver, gurka, tzatziki och andra röror, kex och sedan lokala snacks som roliga ostbollar och liknande. Och sedan ett gäng matcher i Uno eller Yatzy.

Nu gick det inte längre! Barnen var bara tvungna att få kela med vår kattfamilj. Lyckan!

Tackade balkongen för världens vackraste kväll och solnedgång

En sista kväll i stan.

Älskar myllret i staden. Sitta länge på ett torg och beställa in meze efter meze eller ta en snabb gyros i farten. Allt är lika bra.

Båtluffen går vidare

Hotellet skjutsade ner oss till hamnen och vår färja till Sifnos.

Tack Folegandros för denna gång. Kommer sakna din dramatiska natur, dina mysiga gränder och de makalösa solnedgångarna.

Och högt där upp på klippan ligger vårt hotell. Så många vackra minnen vi fick med oss. Men nu går resan vidare…