Helena Lyth

En blogg fylld med inredning, pyssel, recept och allt annat som kan få dig inspirerad.

13 februari, 2022

Frukost på favoritställe & överraskande besök på KaDeWe

[wordpay_ad type=”float” blur=1]

Nu hade vi checkat ut från vårt hotell och hem till våra vänner. Det måste jag säga med facit i hand är en helt fantastisk lösning när man reser bort en hel vecka. Att ha olika boenden halva veckorna. Det upplevs som att man varit borta i minst två veckor då för det är så många nya härliga saker att upptäcka. Nu var det alltså nya kvarter och nu hade vi nära till mitt favoritställe.

Innan vi åkte till Berlin hade vi alla fått säga vad vi ville göra, se, köpa, äta eller uppleva på resan. Så att alla fick med sig det de verkligen längtade efter. Jag hade att äta frukost på Cafe Einstein. Jag har skrivit om det tidigare HÄR och längtan dit var stor.

Som med allt i Berlin i pandemitider var det bordsbokning och nu var det vår tur. Något tryggt och skönt med att allt är som det alltid varit och alltid kommer att förbli. Jag upplever gärna nytt, smakar spännande saker och besöker helt nya ställen men sen så finns det de där ställena som jag vill återkomma till. Där jag vet exakt vad jag får.

Ja så här glad var jag. Och i mitt tycke den perfekta porslinskoppen. Lagom stor, lagom liten.

Mat i våningar är alltid en god idé.

Och sen då deras alldeles perfekta frukost ägg. De som jag döpt till Einstein-ägg och skrivit om HÄR.

Sen var det vidare ut på stan. Närmare bestämt det stora kända varuhuset KaDeWe.

Jag är inte så mycket för att shoppa på varuhus faktiskt. Jag skulle aldrig i mitt liv komma på att gå runt på modeavdelningen till exempel. Jag går allra helst runt på mat-, bok- och hemavdelningen. Mest för insupa inspiration och om det är någon god marmelad där bland hyllorna kan den åka med men inte så mycket annat. Och sedan har dessa varuhus den tråkiga benägenheten att vara dyra så det är ju bra att jag inte vill gå bananas här.

Inte heller dottern kändes sig lockad att köpa denna…

Men jag fick i alla fall träffa St Nocholas!

Överst i varuhuset ligger matavdelningen, saluhallen och bland alla diskar och butikshyllor finns det mängder av restauranger. Om du är sugen på asiatiskt finns det en sådan, likväl om du vill ha ostron. Så klart fick vi inte plats nånstans och gav upp. Maken hade på sin lista på vad han ville göra på resan var att köpa spännande flaskor med olika bitter – till drinkar. Det hittade han här uppe längst in. Medan han kollade i hyllorna såga jag att den restaurang som låg där, längst bort, längst in fick ett bord ledigt. Hurra för oss.

“Jaha, vad är det här för restaurang då?” undrade vi. Det visade sig vara en potatisrestaurang. dagen innan var vi på en pommes frites-ställe och nu potatis over all. Spännande tema.

Det visade sig vara ett lyckokast för alla rätter var helt fantastiska! Potatis-och pumpagratäng tog jag och var helt lyrisk, rårostad potatis med sillsallad tog maken, soppa med knödel tog storebror och sedan friterade snurrad potatis med laxröra till de yngsta. Alla var helt fantastiska.

Jag vill ha en potatisrestaurang här i Stockholm! Snälla nån – fixa det!

Vi såg att det fanns en shop som gjorde glass på fyst bänkskiva. Det testade vi i Grekland på vår båtluff senast så nu var det dags igen. Perfekt efterrätt.

Det är alltså grädde som hälls ut på en iskall skiva och sakt men säkert fryses den till glass – iced cream på riktigt. Sedan kan man smaksätta den som man vill. Det blev Oreo för lillkillen.

Mycket hallaballo för en glass kan man tycka och det fick man minst sagt betala för. Men då ska man inkludera att det var en show…

En fin dag i Berlin alltså!