Helena Lyth

En blogg fylld med inredning, pyssel, recept och allt annat som kan få dig inspirerad.

14 februari, 2022

Sista dagen i Berlin maxades med loppis, kanalbåt & utekväll

[wordpay_ad type=”float” blur=1]

Då var den sista hela dagen Berlin här och den skulle bjuda på en dag med upplevelser som på något sätt bara fann oss. De tidigare dagarna kan du se HÄR.

Vi bodde då hemma hos våra vänner som bor, jobbar och går i skola i Berlin sedan några år och ytterligare vänner anslöt så vi var hela 14 pers och 1 hund i samma lägenhet. Tur då att de bor rejält stort och att vi alla tycker himlans bra om varann. Sådan lyx att kunna ses och få många timmar tillsammans. Att resa ihop – det är verkligen det härligaste man kan göra med vänner. Att ha tid att låta samtalen komma till punkt och att skapa minnen ihop. Det är nog ändå det bästa jag vet.

Munskydd på, tunnelbanekorten klara och bekväma skor. Nu var vi redo.

Men vi kom faktiskt inte så långt. Vi åkte bara nån station med tunnelbanan när vi från tågfönstret såg en enorm loppis nere på gatan. Vi gick av på nästa perrong och åkte tillbaka. Detta kunde vi inte missa. Och här är då ytterligare en fantastisk sak med att ha mycket tid på sin resa – att spontana infall kan göras och hinnas med.

Meter efter meter stod det bord fyllda med precis allting. Om det inte var så att jag hade begränsat bagage att bära med mig hem så hade jag gärna fått med mig massa vackert porslin och urvackra glas. En trencoat provades men dn var ändå lite för stor tyvärr. Annars hade det ju varit något jag kunde stryka från min önskelista jag har nu.

Då är det tur att det finns andra saker att bli glad för. Som varma rostade kastanjer. Ja du vet ju hur jag älskar dem, se HÄR.

Som sagt; fantastiska glas och saker.

Ytterligare en sak jag önskade få äta på resan så var det nybakade pretzels. Här var de äntligen.

Han står och velar. Vill han ha en dinosaur eller inte? Det blev inte.

Det gäller att matcha sin omgivning.

Tillbaka till tunnelbanan och vidare in i city igen. Bara strosa, titta och insupa allt Berlin kan ge. Då kom vi till kanalen och förra gången åkte vi på en himla härlig båttur så det undersökte vi om vi kunde göra nu med. Och en båt skulle snart avgå.

Perfekt då att ta sig en liten lunch på den närliggande lilla kiosken.

Pommes frites, currywurst och en Berlinöl. Blir ju inte härligare än så. Och sen trängas på de fina blå bänkarna i väntan på båtens avgång.

En liten parantes för dig som läser detta och vill ha Berlintips: DDR-museet som man ser där i blått precis vid kajen var jag och maken på för massa år sedan. Kan vara en av de bästa museiupplevelserna jag haft. Så gå dit!

Under broar, längs med husfasader och kajer åker vi och hela tiden så får vi en guidad tur i högtalarna.

Kallt som sjutton men himla härligt.

Vi avslutade faktiskt båtturen inne i båten ihop med en varm kopp. Det behövdes.

Sen började det skymma och vi mötte upp våra Berlin-vänner som då hade slutat jobb och skola. Att ses vid Brandenburger Tor kändes pampigt.

Nu var vår dag slut och vi vände hem igen. Men kvällen skulle bjuda på mer för alla vuxna. En barnvakt hade anlitats för vi vuxna hade nämligen en bordsbokning på en härlig turkisk restaurang tvärs över gatan från lägenheten.

Åh vad fantastiskt gott det var. Jag är ju ett stort fan av grekisk mat och det finns så klart mycket besläktat med den turkiska men samtidigt är det turlisa köket med mer inspiration från mellanöstern. Många rätter här jag inte testat eller hört talas om förut. Våra vänner har bott i Istanbul så det blev nästan som om vi färdades dit via deras matguidning. Riktigt häftigt.

Det blev som en liten semester i semestern med att vara bara vi vuxna medan de 9 barnen hade det toppen ihop med barnvakten i lägenheten. Alla var toknöjda!

Ja det var ett sådant toppenupplägg så vi gick faktiskt vidare till en närliggande bar.

Kändes väldigt kontinentalt och storstadsmässigt att trilla in i en bar. Men först måste vaccinpass och legitimation visas upp. Mycket kontroller överallt. Så pass att alla restauranger vi varit på under hela veckan faktiskt krävt att vi checkat in och checkat ut. För här smittspåras allt och alla.

Men väl inne var det som om ingen pandemi fanns. Men som sagt, alla här är vaccinerade och via smittspårning inte varit nära nån smitta.

Ett partytrick: Ställ din drink på din mobil så lyser den!

Hög volym i den lilla lokalen, rökning tillåten och knökat med folk i den lilla lilla baren. Fast alla måste sitta. Ja nån måtta på lössläpptheten ska det ju vara.

Sen var det en liten promenad hem till glada barn som inte alls var sugna på att gå och lägga sig. Men när vi sa att vi imorgon skulle tidigt tidigt upp till Tropical Islands var de snabba i säng. En tur dit kan vara det de längtat allra mest till på hela resan. Vilket man kan förstå.

Om du vill se mer från Tropical Islands och vårt besöks där förra gången kan du titta HÄR. Flera pooler, massa rutschkanor, flamingos, sandstränder och massa restauranger. Ett verkligt tropiskt paradis en timma från Berlin.

Nu hann jag inte ta några fler vettiga bilder för vi hade begränsad tid och hemfärden skedde direkt från detta tropiska paradis. Tillbaka till verkligheten där hemma.

Detta blev en helt fantastisk resa fylld av upplevelser och fina minnen. Jag hoppas på fler resor 2022. En tågluff börjar vi fundera på faktiskt. Vi får se.

Comments (4)

• Vilket underbart inlägg! Älskar Berllin, var där när jag fyllde 30 och det var en helt otrolig upplevelse- historia i varenda gruskorn!

• Hej Marina! Vad jättegulligt av dig att lämna en sådan glad kommentar. Håller med – det är en sådan otroligt häftig stad. Att det tillslut blev 5 hela inlägg från resan är ett tecken på att det finns så mycket att se och göra där.

Kram
      Helena

• HEJ

det var länge sedan jag var i berlin men skulle gärna vilja resa dit med min familj men jag vill vänta ytterligare i denna pandemi. reste ni med tåg ? har du ngr boende tips för mig som tyvärr inte har vänner i berlin.

• Hej Elisabeth! Berlin är en sådan fantastisk stad och den lär vänta på dig. De är dock mycket hårdare med restriktioner i Tyskland än vad det har varit i Sverige med munskyddstvång, vaccinpass och smittspårning samt in- och utcheckningar på alla ställen och restauranger.
      Denna gång flög vi men jag vill allra helst åka tåg och det har vi gjort tidigare. Du kan se alla mina inlägg om Berlin här: https://helenalyth.se/category/restips/berlin/ Vi bodde som sagt på Zoe https://www.amanogroup.de/de/hotels/hotel-zoe/ där vi hittade bra pris. Men jag vill också tipsa om Air b’n’b där man kan hitta superbra lägenheter och priser. Och sedan är stan stor med många centrum så var man ‘n hamnar är man liksom mitt i smeten 😉
      Hoppas du fick lite hjälp.