Helena Lyth

En blogg fylld med inredning, pyssel, recept och allt annat som kan få dig inspirerad.

17 april, 2022

Vår första resdag ner i Europa, till Lyon – lite bökigt

[wordpay_ad type=”float” blur=1]

Då har vi gett oss ut på vår tredje tågresa ner i Europa. Första var Paris – Berlin och den andra Venedig – Salzburg. Som vi längtat efter detta. Planen var en resa tidigare men den där pandemin satte ju stopp för det.

Vi sa på vägen till Centralstationen att det är verkligen helt olika tidsramar för tågen. För att flyga idag så ska man vara 3 timmar innan avgång på flygplatsen för incheckning och säkerhetskontroll. Tåget däremot så kan man ju sladda in bara nån minut innan. Vilket man ju inte gör för jag vill undvika den stressen men möjligheten finns.

Något vi dock blev varse var ett av tågets orosmoment när man som vi ska ansluta och byta tåg – tåget Stockholm till Malmö skulle bli försenat pga banbygge. Detta med att ta tåg är ju en katten-på-råttan-grej. Faller en del, faller allt. Som den där ovan nämnda stress infann sig i alla fall.

Sedan var vår vagn trasig så de där svängarna som X2000 ska ta så fint var ur funktion. Det gungade och lutade något helt otroligt och i början flög väskor som om vi var på en båt i storm. Ingen bra start på resan med andra ord…

När vi närmade oss Skåne så tog tågföraren in minut på minut. Från att vi inte skulle hinna alls då tåget var 24 minuter sent, så blev det ”om vi springer mellan perrongerna hinner vi faktiskt”. I slutändan blev det bara 3 minuters försening vilket ju gav massa tid och allt blev ändå enligt plan. Vi gick fram till henne och tackade. Sånt proffs!

I Malmö, väntar på Öresundståget till Köpenhamn.

Mäktigt att åka över Öresund med tåg.

En matpaus i farten på Köpenhamns centralstation och sen sätta sig på tåget mot Hamburg.

Det var med mycket stor lättnad vi tog plats i vagn 71. En vagn fylld av Europa. Det var danska, tyska, polska och så klart engelska överallt. Det är därför jag älskar tåg. Det är som om gränser suddas ut och alla gör en gemensam resa i vårt gemensamma land.

Det var med stor glädje vi kom fram till Hamburg. Inte bara det att vi faktist lyckades då allt kändes så ovisst där i början utan även att det blev ett kärt återseende. Hamburgs tågcentral är det nästan omöjligt att inte besöka om man ska tåga sig ner i Europa. På alla våra turer har vi hamnat här.

Nu blev det dock en snabb middag stående i stationen för att sen hitta vårt nattåg till Schweiz, Basel.

Kvällsfika a la Hamburg fick med oss in i tåget.

Vi var lite sent ute med att boka platsbiljetter så vi fick inte sovvagn tyvärr så vi fick vanliga sittplatser. Men det gick bra det med. Jag och familjen sov ovanligt bra faktiskt.

Häftigt att se solen sakta sakta dyka upp vid horisonten medan vi svischar förbi i det tyska landskapet.

Men tyvärr så hände något medan vi sov och tåget blev försenat. Vi missade då vår bokade anknytning som skulle ta oss från Basel vidare mot Lyon. Otroligt jobbigt och förvirrande. Mest för att i Frankriske MÅSTE man ha platsbiljetter. I övriga länder kan man hoppa på och sätta sig varsom helst. Så det blev att boka något så fort vi kunde kliva av tåget..

Ser lugn ut bakom masken men stressen och ovissheten fanns där i mig.

Väl framme i Basel blev det att vi missade vår anknytning med 14 minuter (vi skulle ha haft över 2 timmars marginal enligt ursprunglig plan) så det blev till att gå till biljettkassan och styra om. Och det blev en spännande utveckling. För vi fick ta en krok om Schweiz för att sen till slut komma fram till Frankriken och Lyon.

En snabb frukost hann vi köpa med oss i Basel innan vi klev på tåget mot Lyon.

Det var inte bara tåg vi bytte utan nu var det ju även land och Schweiz visade upp sin stolthet – vitklädda alper, utanför tågfönstret.

Vårt tåg från Hamburg blev två timmar sent och vår ankomst till Lyon blev också två timmar senare än tänkt så vi höll samma tempo med vår nya rutt från Basel. Det tycker jag ändå var bra jobbat. Kanske lite mörare än vad planen var men med en god erfarenhet av att Europa är häftigt. Hur tex ett äldre tyskt par slår sig ner bredvid en yngre kille. Han ber om ursäkt för att hans tyska är så dålig men vad av jag hör är den superbra. Vilket den äldre mannen också säger. Killen är från London och påväg till Milano där han pluggade. Det tyska paret skulle fira påsk i Florens. Vi, den svenska familjen skulle till Lyon i Frankrike. Alla på samma tåg. DET var häftigt.

Till slut kom vi då fram till vår lägenhet vi hyrt för några dagar i Lyon. En liten etagelägenhet med sovloft för barnen. Liten med en mäktig utsikt över en gotisk kyrka och upp över berget.

Det var en lång resa men den var som bortblåst så väl vi kommit över tröskeln. Nu var energin hög igen och skulle vi ut å se Lyon!

Återkommer med det.

Comments (4)

• Hej Ulla. Vad kul att du säger så. Ja det är verkiogne ett helt underbart sätt att resa ihop som familj.
      Kram
      Helena

• Hejsan Helena,

Jag antar att ni redan har era dagar planerade men om ni vill ha något tipps, så har jag massor!!

Till exempel äta på Brasserie George, där glöm inte att nämna att ni firar en födelsedag… även fast ni inte kanske gör det!! Så stannar all personal upp och sjunger och spelar för er!!

Jag bara älskar Lyon, är där flera gånger i månaden eftersom jag bor u regionen….

Bästa hälsningar

Carin

• Hej Carin och stort tack för ditt tips. Jag tar med mig det till nästa gång, för det måste bli en nästa gång. Vi har redan rest vidare. Kanske nästa år för min födelsedag redan. Så det blir sång på riktigt, ha ha.
      Och för den resan tar jag gärna emot alla dina tips. Kände att Lyon absolut hade mer att ge!