Helena Lyth

En blogg fylld med inredning, pyssel, recept och allt annat som kan få dig inspirerad.

14 maj, 2019

Tågluffa med barn, del 3: Från Paris till Berlin

Ja, äntligen kommer det inlägg med mer från vår tågluff, lite svårt att få tiden att sätt ihop men nu så!

Då var det dags att tuffa vidare på vår tågluff. Nu lämnar vi Paris för att åka till Berlin. Så häftigt att vår resa byter äventyr hela tiden.

Tidigare inlägg, tågluffa med barn:
Stockholm – Hamburg
Hamburg – Paris
Paris dag 1
Paris dag 2

I tidig morgonsol klev vi ut i det nyvakna Paris. Ganska tomt på gatorna förutom alla de skolbarn vi mötte. (BTW: så imponerad över att familjer pallar klä upp sina barn så tjusigt till en vanlig skoldag)

Promenaden till stationen gick snabbare åt detta håll än förra gången. Alltid så eller hur? När du inte riktigt vet vart du ska tar vägen längre tid.

Ryggsäck på, morgonrufsig och tokladdad. Samtidigt som jag gärna stannat dubbelt så länge i Paris. Lämnar helt klart en del av mitt hjärta i Paris och vill tillbaka snart igen.

09.06 skulle tåget gå så vi hade god marginal. Bra där!

Barnen blev så glada när de såg att vårt tåg, första delen, var en dubbeldäckare. Vi hade dock platser på nedre våningen men det var sjukt häftigt för det nedre planet är nersänkt i jämförelse med vanliga tåg. Så vi satt liksom supernära marken och den franska naturen svischade förbi närmare än någonsin.

Den sista franska måltiden blev en take away från tågstationen. En sista baguett.

Det här med kedjekopplade hörlurar och ljudbok är verkligen en hit. Och jag uppskattar så mycket att de delar samma upplevelse. Till skillnad från att sitta med varsin skärm, helt isolerade, så gör de något ihop fast det ändå är något de liksom inte gör. Att resa utan skärmar har blivit en självklarhet för dem men med det är det inte en självklarhet att det gör resan enklare.

Nackkuddarna köpte vi i somras på vår senaste båtluff. Så värdefulla att mysa in sig i. Perfekt för alla typer av luff alltså.

Då sa vi hej då till Frankrike och tuffade in i Tyskland. Byte av tåg och byte av tågföretag. Från franska SNCF och dubbeldäckaren i andra klass till tyska DB och egen kupé i första klass.

Jag och dottern tog första lunchpasset i restaurangvagnen. Vita dukar, heltäckningsmatta, a la carte meny och skön stämning.

Ut på tågtur, aldrig sur. Eller nja, syskonbråk varvat med syskonkärlek i ett väldans snabbt skiftande tempo om jag ska vara ärlig.

Alltid en tavla att titta på.

Framme i Berlin! Och som du ser på klockan så tog resan Paris – Berlin nästan 9 timmar men det var inte alls så segt och långtråkigt som man kan tro när man hör tiden 9 timmar. Byten, aktiviteter, restaurangvagnsbesök och promenader på tåget äter upp tiden. Och återigen – att titta ut genom fönstret och låta tankarna vandra är så underbart.

Berlins nya tågstation är gigantisk och har tågspår i alla riktningar. Den förra var en station man hamnade i som en återvändsgränd. Den kejsare/kung som byggde den hade nämligen visionen om att Berlin är en stad man åker till. Inte passerar. Och då den är så gigantisk finns även koppling med tunnelbanan smidigt till hands.

Så med t-banan tog vi oss sista biten till vårt hotell, Novum Hotel Gates.

Checkade in, lämnade våra ryggsäckar, åt upp godiset som det snälla hotellet lagt på våra kuddar och rusade ut på stan. inte en sekund att missa och vi tog en god spännande asiatisk middag på en uteservering.

Och det där med att man möter våren i Paris – då mötte vi försommaren i Berlin. Men möra efter resan och då vi visste att vår första hela dag i Berlin dagen efter blev det en tidig kväll. Och med heltäckande gardiner från golv till tak så sov vi alla 5 som stockar. Länge!

Imorgon lägger jag upp vår dag i Berlin som blev en helt magisk dag. Perfekt för både stora och små.