Helena Lyth

En blogg fylld med inredning, pyssel, recept och allt annat som kan få dig inspirerad.

20 maj, 2019

Resan hem från Berlin med en ljuvlig kväll i Köpenhamn

Då var det dags att lämna Berlin och påbörja slutet på vår tågluff. Vi valde att ta en natt i Köpenhamn på vägen hem mot Stockholm. Vi hade så klart kunnat ta någon helt ny stad för oss på vägen egentligen då vi besökt Köpenhamn rätt mycket och även rest dit med barnen men jag kan aldrig få nog av den staden. Det är liksom alltid en bra idé att lägga sin tid där.

Tidigare inlägg, tågluffa med barn:
Stockholm – Hamburg
Berlin dag 2
Berlin Tropical Islands

Resa med tåg från Berlin till Köpenhamn

Först t-bana från Savignyplatz till Centralstationen.

Och som jag skrev tidigare; den nya stationen är mäkta imponerande med tåg i hela tre våningar.

Och även denna gång hamnade vi i egen kupé. Väldigt lyxigt och skönt för oss som barnfamilj att inte störa andra.

Man roar sig med lite av varje…

Mot Köpenhamn men först ett byte i…

… Hamburg. Rolig känsla att vara tillbaka i Hamburg. Genast kände vi igen oss och med det lite världsvan känsla så att säga.

Och resekortet måste fyllas vid varje byte.

Det roligaste med sträckan Berlin – Köpenhamn var att tåget fick åka båt. Det tråkiga var att det var rälsarbete så sista biten i Danmark mot huvustaden blev på buss. Men en bussresa som blev den lugnaste ressträckan då alla somnade som stockar.

Man får inte vara kvar på tåget när båten åker. Men vi ville så klart till båtens servering. Nu var vi sugna på dansk mat!

Det blev ett smørrebrø!

Och sen då en busstur till huvudstaden.

Väl framme vid Centralstationen gick vi bara några meter till vandrarhemmet Urban House. Vi kom fram vid middagstid och skulle resa vidare mot Stockholm morgonen därpå så ett så smidigt och billigt boende som möjligt var det vi önskade. Nu var Urban House en rejäl överraskning. Nedre plan var fyllt med folk i olika rum. Här fanns spelrum, lekrum, biorum, slapperum och så mycket mer. Jag är ingen van vandrarhemresenär men jag förstår verkligen grejen nu. Du kan resa ensam eller med få och på sådana här ställen hitta likasinnade. Det var som en ungdomsgård fast för alla åldrar. Dit vill jag tillbaka.

En kväll i Köpenhamn med massa hygge

Lämnade vår packning på vårt väldigt rena, fräscha men enkla rum med våningssängar för att ge oss ut i den strålande Köpenhamnskvällen.

Alltid inspirerande i Köpenhamn

Har man bara en kväll och några få timmar i Köpenhamn och vill få en rejäl dos av den danska huvudstaden så är Nyhavn alltid en bra idé.

De är så härliga de där Köpenhamnarna!

Dansk mat, dansk öl, dansk stämning – ja hygge så det osar om det.

Barnen fullkomligt älskade vår danska kväll.

Och att avsluta med smarriga churros var det ingen som klagade på.

Avslutade kvällen med promenad längs kajen, sedan Ströget med street art och avslutade med att passera utanför Tivoli med ett löfte om att gå in nästa gång.

Hem från Köpenhamn till Stockholm

Nästa dag var det då vår sista tågluff, från Köpenhamn hela vägen norrut till Stockholm. Efter 10 dagar i kappsäck kändes det helt rätt att komma hem. Samtidigt som vi verkligen inte var mätta på nåt av resmålen vi besökt. Snarare mer hungriga. Men luffandet var det precis lagom med.

Resan hem kändes snabb och smidig. Det är ju duktig sträcka på 6 timmar men hela tågluffandet hade lärt oss att sitta lugnt i båten (tåget) och läsa, lyssna, rita, spela kort eller bara vara. Ett lunk som jag gärna tar med i vår vardag.

En tiodagars tågluff i tre länder var över. Men vår önskan om att göra det igen och drömmen om en ny resa hade precis startat. Och alla minnen och nya kunskaper och erfarenheter har vi med oss för evigt.

Ja det blev ett gäng inlägg från vår tågluff. Tack för att du orkat med min följetong och tack till alla som kommit med så många fina kommentarer om att jag har inspirerat till egna tågluffar. Ni anar inte vad glad det gör mig.

Och nu få vi se vad vi tar för resa nästa gång. För resa med tåg ihop med barnen – det ska vi gör mer av!